2. Zeměpis a vlastivěda /práce s mapou
- 2.1 MĚŘENÍ VZDÁLENOSTÍ
- 2.2 POPIS CESTY
- 2.3 MAPA JAKO DESKOVÁ HRA
- 2.4 VELKÁ PÍSMENA V MAPĚ
- 2.5 CESTA VLAKEM
2.1 MĚŘENÍ VZDÁLENOSTÍ
- Cílová skupina:
- I. stupeň, II. stupeň, SŠ
- Čas potřebný pro aktivitu:
- do 45 minut, 90 minut, celý den, delší doba
- Cíl a aktivity z pohledu žáka:
- Žák umí číst v mapě, chápe použití měřítka mapy a rozdíly v mapách dle různých měřítek. Dokáže odvodit skutečnou vzdálenost na základě vzdálenosti vyčtené z mapy.
- Pomůcky:
- mapy daného území různých měřítek, buzola, pravítko, krejčovský metr nebo provázek
Popis aktivity:
Vyberte různá místa na mapě a rozdělte je do dvojic, vždy jako start a cíl. Nechte žáky měřit vzdálenosti mezi body, a to jak v centimetrech na mapě, tak i v kilometrech ve skutečnosti. Nejdříve vzdálenosti tzv. vzdušnou čarou. K tomu postačí klasické pravítko nebo pravítko na buzole. Skutečné kilometry pak žáci zjistí díky měřítku mapy. Máme-li např. mapu 1:50 000, pak 1 cm na mapě odpovídá 500 m ve skutečnosti. Pokud k měření použijí modifikované pravítko po pravé straně buzoly, přepočítávání z centimetrů na kilometry odpadá.
Poté nechte žáky měřit vzdálenost po cestách a silnicích. Tady je potřeba měřit po kratší úsecích, protože cesty se různě kroutí a stáčejí. Měřit lze buď provázkem s vyznačenou stupnicí, nebo (krejčovským) metrem. Vyberete-li místa, mezi kterými vede turistická značená trasa, stačí spočítat hodnoty, které jsou uvedeny vždy od rozcestníku k rozcestníku. Žáci mohou počítat, jak daleko to mají do školy, jak daleko bydlí jejich kamarádi, babička atd. Snadno spočítají i délku trasy plánovaného výletu. Využijte mapy stejného území, ale odlišných měřítek (1:10 000, 1:25 000, 1:50 000).
2.2 POPIS CESTY
- Cílová skupina:
- I. stupeň, II. stupeň
- Čas potřebný pro aktivitu:
- do 45 minut
- Cíl a aktivity z pohledu žáka:
- Žák dokáže číst v mapě. Žák pracuje ve skupině a umí si práci rozdělit a v rámci skupiny navzájem zkontrolovat.
- Pomůcky:
- -
Popis aktivity:
Vyberte v mapě dvě místa jako start a cíl. Žáci mají za úkol popsat co nejpodrobněji průběh trasy, tzn. vyčíst z mapy co nejvíce informací, např. trasa vede prvního 1,5 km lesem, po 0,5 km od startu je po pravé straně ve směru cesty pomník, za lesem vede cesta bezlesou krajinou další 2 km, kde je rozcestí, trasa pokračuje rovně, po levé straně je Nový rybník, potok, který z něj vytéká, trasa křižuje atd. Body by neměly být příliš daleko od sebe. Aktivitu můžete i otočit. Popisujte trasu (vyhněte se pojmenování startu) a žáci mají za úkol ji v mapě najít. Pro začátek vyberte výrazné záchytné body. Žáci mohou také pracovat ve dvojicích či menších skupinkách, navzájem trasu zadávat/popisovat/poznávat.
Aktivitu můžete rozšířit i do českého jazyka. Místo prostého a stručného popisu cesty nechte žáky napsat slohovou práci, ve které ale musí využít informace vyčtené z mapy. Může to být popis cesty pro motoristu nebo klidně tajemný příběh z lesů pod Javořicí. Záleží na vás a druhu mapy (či plánu).
2.3 MAPA JAKO DESKOVÁ HRA
- Cílová skupina:
- I. stupeň, II. stupeň
- Čas potřebný pro aktivitu:
- do 45 minut
- Cíl a aktivity z pohledu žáka:
- Žák dokáže číst v mapě. Pracuje ve skupině. Žáci si stanoví pravidla hry pro svoji skupinu.
- Pomůcky:
- turistické mapy 1:50 000 (dle počtu skupin), příp. buzoly
Popis aktivity:
Rozložená mapa vám poslouží jako hrací deska, jednotlivé čtverce na mapě jsou políčka, po kterých budou žáci postupovat. Potom už vám stačí jen hrst figurek (stačí klasická figurka z Člověče, nezlob se! nebo nějaká její obdoba), hrací kostky a můžete se pustit do hraní! Ideální je hrát v menších skupinkách po 3 - 5 hráčích u jedné mapy. Každý žák si nasadí do hry figurku na libovolném políčku na kraji mapy. Podmínkou je, že na vybraném políčku je zakreslena nějaká cesta či silnice. Po té pak bude postupovat figurkou dále. Hod kostkou určuje, o kolik políček postoupí po cestě. Jeho úkolem je popsat cestu, kterou figurka prošla a místo, na které dorazila. Např.:
- na kterou světovou stranu právě jde (případně odhadnout azimut)
- jestli cesta, po které jde, klesá, stoupá nebo jde po rovině
- jaký má cesta povrch (silnice, lesní/polní cesta, pěšina…)
- zda je hráč aktuálně v lese, na poli, louce, ve městě
- co jeho figurka vidí v blízkém okolí (mapové značky na daném políčku)
Na začátku hry je dobré dohodnout počet informací, které musí zaznít. Ten můžete určit buď vy, nebo se žáci domluví individuálně pro každou skupinku. Pokud žák počet informací nedodrží (můžete stanovit časový limit), musí se vrátit zpět o tolik dílků, kolik informací mu chybí. Můžete hrát rekreačně bez vítězů, nebo může být cílem, přejít celou mapu z jednoho konce na druhý.
2.4 VELKÁ PÍSMENA V MAPĚ
- Cílová skupina:
- I. stupeň, II. stupeň
- Čas potřebný pro aktivitu:
- do 45 minut
- Cíl a aktivity z pohledu žáka:
- Žák dokáže číst v mapě. Na základě informací vyčtených z map odvodí zákonitosti psaní velkých písmen v zeměpisných názvech.
- Pomůcky:
- mapy, plány měst
Popis aktivity:
Mapa je skvělou pomůckou i pro výuku psaní velkých písmen. Kde jinde najdete víc názvů, než právě v mapě?! Vyberte v mapě různé názvy - města, kopce, vodní toky a plochy. Záleží, jakou skupinu velkých písmen probíráte. Názvy napište na tabuli kapitálkami. Nechte žáky v mapě vyhledat všechna místa a hledat zákonitosti v psaní velkých písmen. Potom, na základě informací od žáků, doplňte ke kapitálkami napsaným názvům i jejich psací variantu, kde jsou patrná velká a malá písmena. Následně žákům dejte libovolnou mapu, ve které ale chybí popisy a nechte je vymyslet vlastní originální názvy, měst, obcí, toků či kopců. Při zapisování názvů do mapy jim jako nápověda k psaní velkých písmen poslouží jejich mapa regionu i „klíč“ napsaný na tabuli. Stejně můžete pracovat i s plány měst. To pokud potřebujete probírat názvy ulic, úřadů, škol či městských částí.
2.5 CESTA VLAKEM
- Cílová skupina:
- I. stupeň, II. stupeň
- Čas potřebný pro aktivitu:
- do 45 minut
- Cíl a aktivity z pohledu žáka:
- Žák umí číst v mapě. Dokáže mapu zorientovat, poznatky vyčtené z mapy srovnat s reálným prostředím.
- Pomůcky:
- mapa vybraného úseku cesty, nejlépe turistická 1:50 000
Popis aktivity:
Chystáte-li se na třídní výlet vlakem (autobus není pro tuto hru úplně ideální), zkuste si s žáky otestovat jejich orientační smysl i postřeh. Připravte si mapu části trasy (je-li delší), nebo celé trasy (pokud má cca do 10 km). Ideální je hrát ve dvojicích. Každé dvojici dejte mapu trasy. V různých časových intervalech nechte žáky zakreslit bod, kde se na trase právě nacházíte. A to na stručný povel „Teď“. Pro lepší orientaci při kontrole povel doplňte číslem. Tzn. „Teď, bod 1“, za několik minut „Teď, bod 2“ atd. Žáci musí dávat po celou dobu hry pozor na trasu a neustále ji srovnávat s mapou - projeli jsme tunelem, po levé straně je rybník, přejíždíme přes řeku, křižujeme silnici, projeli jsme stanicí Jezdovice atp.
Vybírejte místa, která jsou žáci schopni postřehnout. Umístit bod do mapy, pokud jsou po obou stranách jen rozlehlá pole nebo lesy je dost obtížné a nedává to smysl. Je třeba mít vždy nějaký záchytný bod. Na žácích je, aby si ho všimli. Hra se ze své podstaty nehodí do přeplněného vlaku. Žáci totiž potřebují vidět z okna ideálně na obě strany a i vy potřebujete mít přehled o jejich průběžné úspěšnosti. Stejně tak důležité je nepřetáhnout délku hry. Stačí 20 - 30 minut. Po delší době už žáci nebudou dávat pozor. Nezapomeňte, že i vy si musíte značit místa do mapy, abyste měli vytvořenou mapu, pro závěrečnou kontrolu. Také můžete nechat žáky porovnávat mapy se zanesenými body mezi dvojicemi.
Princip hry můžete využít i pro pěší výlet. K orientaci pak poslouží i drobnější body, jako jsou památné stromy, křižovatky, studánky, potůčky, boží muka apod. V tomto případě nemusíte hru časově omezovat, ale lze ji protáhnout na celou délku výletu.