6. Přírodověda/ půda
6.1 ROZBOR PŮDY
- Cílová skupina:
- II. stupeň
- Čas potřebný pro aktivitu:
- do 45 minut
- Cíl a aktivity z pohledu žáka:
- Žák zjistí, co obsahuje půda, naučí se metodu rozdělení směsi pomocí sedimentace.
- Pomůcky:
- sondýrka nebo rýč, skládací metr, bílá miska, odměrný válec, kádinka
Naberte půdní sondu (5 cm do hloubky), budete potřebovat rýč, sondýrku nebo polní lopatku a bílou misku, na které můžete pod lupou půdu pozorovat. Ale abychom věděli, kolik jakého materiálu hlína obsahuje, využijeme toho, že různé části půdy mají různou váhu (různou rychlostí padají ke dnu). Nasypte hlínu do kádinky, zalejte vodou a pořádně promíchejte. Takto vzniklou tekutinu nalejte do odměrného válce a pozorujte. Kamínky klesnou hned dolů ke dnu a písek bude na nich, pak prach, mezera s volnou vodou a nakonec to, co plave na hladině (rostlinné zbytky).
Zkuste do každého válce dát hlínu z jiného místa (les, louka, pole, dno potoka…) a srovnávejte, jak vypadá půda tam a jak zase jinde, hledejte spolu s dětmi odpovědi proč tomu tak je.
6.2 KOŘENY ROSTLIN
- Cílová skupina:
- I. a II. stupeň
- Čas potřebný pro aktivitu:
- 1 měsíc
- Cíl a aktivity z pohledu žáka:
- Žák zjistí, jak funguje kapilarita a srovná materiály podle schopnosti zajistit vzlínání vody
- Pomůcky:
- odměrné válce, půda, semínko (fazole)
Pozorujte klíčení rostlin a růst kořenů, vaše odměrné válce se můžou stát průhledným květináčem, kde vidíte nejen, jak roste rostlina, ale zároveň i její kořeny.
Pozorujte růst rostliny na parapetu u okna, některé rostliny zavírejte do skříně, některé zalévejte hodně, jiné méně a pozorujte, jak se od sebe liší. Založte si měsíční školní pokus. Navíc věřte, že rostlinky v odměrných válcích se jmény pozorovatelů a tabulkami o délce stonku a kořene vypadají velmi vědecky.