BADATELSKÝ PORTÁL KRAJE VYSOČINA

7. Matematika / zlomky

7.1 ZLOMKY VE SKLENICI

Cílová skupina:
I. a II. stupeň
Čas potřebný pro aktivitu:
do 45 minut
Cíl a aktivity z pohledu žáka:
Žák dokáže využívat prakticky zlomky, na druhém stupni je dokáže sčítat a odčítat, dělit ...
Pomůcky:
odměrné válce, kádinky, barvivo
Metr/průměrka

Naše odměrné válce nebo kádinky můžete použít i pro procvičování zlomků. Stačí mít dostatek průhledných nádob (8-10) pro každou skupinu a písek nebo vodu (voda je lepší, je prakticky nestlačitelná). Úkol skupin je jednoduchý: postupným přeléváním/přesypáváním získat nádoby s obsahem 1, 0, ½, (pomocí dvou nádob), 1/3 (pomocí tří nádob), ¼ (polovina na půl), můžete i 1/6 (polovina z třetiny), 1/8 (polovina ze čtvrtiny), … Pokud používáte vodu, doporučujeme ji obarvit (hlínou, kurkumou, šťávou z červené řepy atd.), lépe se s ní dětem pracuje. K označení sklenic lze použít kameny nebo je jednoduše popsat fixem.

Vytvořte si řadu z osmin (0, 1/8, 2/8 – tedy čtvrtina, 3/8, 4/8 – tedy polovina, 5/8, 6/8 – tedy 3/4, 7/8, 1) nebo z šestin (0, 1/6, 2/6 – tedy třetina, 3/6 – tedy polovina, 4/6 – tedy dvě třetiny, 5/6 a 1). Sčítejte, dělte, hrajte si.

Na závěr si všechny skupiny představí své výsledky a sdílí, jak snadné/těžké bylo je získat. Je možné společně najít i zlomek, který bylo nejtěžší/nejjednodušší vytvořit a proč.

Pokud pracujete se staršími dětmi, můžete ukázat sčítání zlomků. Třeba na následující problémové úloze:
Chceme vytvořit 5/6. Tento zlomek se dá rozdělit na 4/6 (čili 2/3) a 1/6 (polovina z 1/3), nebo 3/6 a 2/6 a slít pak sklenice dohromady. Pokud chceme zjistit, zda se nám povedlo zlomek vytvořit správně, vytvoříme 1/6 (polovina z 1/3) a dolijeme k oněm 5/6 – měla by nám vzniknout plná sklenice.

Pokud pracujeme s odměrným válcem, můžeme tu navíc zjišťovat přesahy: pokud je 500ml plný válec, pak 250 ml je polovina, 167 ml je třetina, 50 ml desetina apod.



Kraj Vysočina, Žižkova 57, 587 33 Jihlava, 2002–2014 | Přihlášení