5. Fyzika/ voda a její anomálie
5.1 ROZPOUŠTÍME SNÍH
- Cílová skupina:
- II. stupeň (nebo i I. stupeň v rámci fyzikální pregramotnosti)
- Čas potřebný pro aktivitu:
- do 45 minut
- Cíl a aktivity z pohledu žáka:
- Žák dokáže zbavit vodu fyzikálního znečištění a umí vysvětlit způsob čištění vody
- Pomůcky:
- odměrný válec, kádinka, nálevky, filtrační papíry, písek, drobný štěrk a živočišné či aktivní uhlí.
Pracujte ve skupinách, každá potřebuje tři odměrné válce a jednu nálevku. Jděte ven a naberte misku hlíny stejně jako v předchozím pokuse nebo kádinku zakalené vody z rybníka. Vyrobte si filtrační zařízení: do nálevky vložte filtrační papír a vypraný drobný štěrk, položte na odměrný válec. Vaši znečištěnou vodu nalejte do válce přes štěrkový filtr.
Vodu, ze které jsme právě odstranili největší nečistoty, naléváme do dalšího válce přes pískový filtr (vyrobíme ho podobně jako štěrkový). Vzniklou vodu přelejeme ještě přes aktivní uhlí (nebo nadrcené živočišné uhlí), které zachytí i nejmenší částečky. Schválně, komu se podaří vodu vyčistit nejlépe. Stejným způsobem pracují i úpravny vod, ale protože nepoužijeme chemickou úpravu (chlor) nebo fyzikální (záření), tak vodu nepijte. Ale zalít kytky ve třídě s ní můžete.
5.2 ČISTÍME VODU
- Cílová skupina:
- II. stupeň (nebo i I. stupeň v rámci fyzikální pregramotnosti)
- Čas potřebný pro aktivitu:
- do 45 minut
- Cíl a aktivity z pohledu žáka:
- Žák dokáže zbavit vodu fyzikálního znečištění a umí vysvětlit způsob čištění vody
- Pomůcky:
- odměrný válec, kádinka, nálevky, filtrační papíry, písek, drobný štěrk a živočišné či aktivní uhlí.
Pracujte ve skupinách, každá potřebuje tři odměrné válce a jednu nálevku. Jděte ven a naberte misku hlíny stejně jako v předchozím pokuse nebo kádinku zakalené vody z rybníka. Vyrobte si filtrační zařízení: do nálevky vložte filtrační papír a vypraný drobný štěrk, položte na odměrný válec. Vaši znečištěnou vodu nalejte do válce přes štěrkový filtr.
Vodu, ze které jsme právě odstranili největší nečistoty, naléváme do dalšího válce přes pískový filtr (vyrobíme ho podobně jako štěrkový). Vzniklou vodu přelejeme ještě přes aktivní uhlí (nebo nadrcené živočišné uhlí), které zachytí i nejmenší částečky. Schválně, komu se podaří vodu vyčistit nejlépe. Stejným způsobem pracují i úpravny vod, ale protože nepoužijeme chemickou úpravu (chlor) nebo fyzikální (záření), tak vodu nepijte. Ale zalít kytky ve třídě s ní můžete.
5.3 TEPLÁ A STUDENÁ VODA
- Cílová skupina:
- II. stupeň (nebo i I. stupeň v rámci fyzikální pregramotnosti)
- Čas potřebný pro aktivitu:
- do 45 minut
- Cíl a aktivity z pohledu žáka:
- Žák zjistí, jak se chová voda v nádobě (rybníku) podle teploty
- Pomůcky:
- odměrný válec, kádinka, horká a studená voda, červené a modré barvivo, pipeta, led
Naplňte válec vodou, nejlépe odraženou s pokojovou teplotou. Do kádinek dejte horkou vodu a obarvěte červeným barvivem (použijte pipetu). Pozorujte, co dělá teplá voda ve válci (bude se držet u hladiny). Pak naopak obarvěte modrým barvivem studenou vodu (nejlépe z lednice) nebo si připravte obarvený led. Co dělá studená voda? Klesá ke dnu.
A co dělá náš led? Plave na hladině. A jak se rozpouští, voda z něj klesá ke dnu válce. Led je totiž lehčí jak voda, jde o anomálii, zázrak, jiné kapaliny tohle neumí. A právě ta skutečnost, že se led drží na hladině a teplejší voda je pod ním, pomůže rybám přežít zimu. Bez tohoto zázraku by život na planetě vypadal úplně jinak.
5.4 VZLÍNÁNÍ VODY
- Cílová skupina:
- II. stupeň (nebo i I. stupeň v rámci fyzikální pregramotnosti)
- Čas potřebný pro aktivitu:
- do 45 minut
- Cíl a aktivity z pohledu žáka:
- Žák zjistí, jak funguje kapilarita a srovná materiály podle schopnosti zajistit vzlínání vody
- Pomůcky:
- vaše odměrné válce a kapátka, voda a potrav. barvivo, nejrůznější provázky a pruhy látek (bavlna, vlna, sisal, juta, konopí, umělé vlákno, hedvábí…), stopky a pravítko
Obarvěte kapátkem vodu a do každého válce dejte cca 100 ml obarvené vody. Použijte různé materiály a zavěste je do odměrných válců tak, aby byly ponořené až na dno. Sledujte jak rychle a kam za určitou dobu tekutina vystoupá. Zkoušejte různé materiály: textil nebo provázky (bavlnu, konopí, len, jutu, umělé vlákno, hedvábí…). Podobně nasákavá ale může být i cihla nebo jiné porézní hmoty. A mimochodem kapilaritu a vzlínání využívají rostliny pro vedení vody a minerálních látek stonkem do listů, kapilárně vzlíná voda v půdě.