4. Chemie / Laboratoř
4.1 ROZCVIČKA PRO PRÁCI V LABORATOŘI
- Cílová skupina:
- I. stupeň, II. stupeň
- Čas potřebný pro aktivitu:
- do 45 minut
- Cíl a aktivity z pohledu žáka:
- Žák umí správně manipulovat s laboratorní technikou, dodržije bezpečnost práce a čistotu prostředí.
- Pomůcky:
- odměrný válec, kádinka, pipeta, zkumavky, hadr
Správný vědec potřebuje umět manipulovat s laboratorní technikou, různými přístroji, pokusnými tvory. Potřebuje mít kolem čisté prostředí, které nebude ovlivňovat výsledné pokusy. Pojďme se to i my naučit:
- Žáci nalijí vodu do kádinky a podle vašeho určení mají za úkol naplnit odměrný válec tak, aby se trefili do přesně dané hodnoty. V místě, které žákům určíme, při pohledu kolmo na válec musí být hladina právě na určené rysce. Zkuste přidat 10 ml, ubrat 10 ml…
- Naučte žáky pracovat s pipetou a zjistěte její objem (10x pipetou naberte vodu a vyprázdněte ji odměrného válce).
- Dejte si třeba i závod, kdo dřív bez polití stolu pipetou nanosí vodu do určeného objemu.
- Pro práci s vodou nebo obecně tekutinami se nám hodí mít po ruce hadr.
4.2 ŘEDÍME ROZTOK
- Cílová skupina:
- II. stupeň (nebo i I. stupeň v rámci chemické pregramotnosti)
- Čas potřebný pro aktivitu:
- do 45 minut
- Cíl a aktivity z pohledu žáka:
- Žák umí správně naředit roztok.
- Pomůcky:
- odměrný válec, kádinka, pipeta, zkumavky, hadr
Naučte se ředit roztoky. Nemusíme pracovat s určitou koncentrací, ale ukažte žákům, že, když zvyšujeme podíl vody (například v cukerném roztoku), je řidší (méně sladký). Kromě cukru můžeme použít sůl nebo jiné ochucovadlo, kde pak koncentraci zjišťujeme chutí (tady pozor na použité nádoby, válce nebo kádinky musí být naprosto čisté, nebo použijte kuchyňské nádobí).
Můžeme koncentraci sledovat i vizuálně. Nakapeme do kádinky všichni stejné množství barviva (10 kapek) do 200 ml. A sledujeme intenzitu barvy. Zředíme (přidáme 200 ml vody – smícháme ve válci). Odebereme 200 ml do dalšího várce a zase naředíme na polovinu. Opakujeme 4x a v každém válci budeme mít koncentraci vždy o polovinu menší. Při obarvené vodě žáci snadno pochopí, co znamená vyšší či nižší koncentrace.
Hledáme využití v praxi: limonáda ze sirupu, jar na nádobí, vaření (solení vody), co udělat s polévkou, když je přesolená apod.