BADATELSKÝ PORTÁL KRAJE VYSOČINA

4. Chemie / Laboratoř

4.1 ROZCVIČKA PRO PRÁCI V LABORATOŘI

Cílová skupina:
I. stupeň, II. stupeň
Čas potřebný pro aktivitu:
do 45 minut
Cíl a aktivity z pohledu žáka:
Žák umí správně manipulovat s laboratorní technikou, dodržije bezpečnost práce a čistotu prostředí.
Pomůcky:
odměrný válec, kádinka, pipeta, zkumavky, hadr

Správný vědec potřebuje umět manipulovat s laboratorní technikou, různými přístroji, pokusnými tvory. Potřebuje mít kolem čisté prostředí, které nebude ovlivňovat výsledné pokusy. Pojďme se to i my naučit:


4.2 ŘEDÍME ROZTOK

Cílová skupina:
II. stupeň (nebo i I. stupeň v rámci chemické pregramotnosti)
Čas potřebný pro aktivitu:
do 45 minut
Cíl a aktivity z pohledu žáka:
Žák umí správně naředit roztok.
Pomůcky:
odměrný válec, kádinka, pipeta, zkumavky, hadr

Naučte se ředit roztoky. Nemusíme pracovat s určitou koncentrací, ale ukažte žákům, že, když zvyšujeme podíl vody (například v cukerném roztoku), je řidší (méně sladký). Kromě cukru můžeme použít sůl nebo jiné ochucovadlo, kde pak koncentraci zjišťujeme chutí (tady pozor na použité nádoby, válce nebo kádinky musí být naprosto čisté, nebo použijte kuchyňské nádobí).

Můžeme koncentraci sledovat i vizuálně. Nakapeme do kádinky všichni stejné množství barviva (10 kapek) do 200 ml. A sledujeme intenzitu barvy. Zředíme (přidáme 200 ml vody – smícháme ve válci). Odebereme 200 ml do dalšího várce a zase naředíme na polovinu. Opakujeme 4x a v každém válci budeme mít koncentraci vždy o polovinu menší. Při obarvené vodě žáci snadno pochopí, co znamená vyšší či nižší koncentrace.

Hledáme využití v praxi: limonáda ze sirupu, jar na nádobí, vaření (solení vody), co udělat s polévkou, když je přesolená apod.



Kraj Vysočina, Žižkova 57, 587 33 Jihlava, 2002–2014 | Přihlášení