BADATELSKÝ PORTÁL KRAJE VYSOČINA

Práce s metrem a průměrkou

random photo
Cílová skupina:
I. stupeň, II. stupeň
Čas potřebný pro aktivitu:
do 45 minut
Cíl a aktivity z pohledu žáka:
Žák umí používat metr v terénu, umí měřit a počítat obvody a obsahy jednoduchých rovinných útvarů.
Pomůcky:
krejčovský metr pro každého žáka a pásmo
Štítky:
měření

Metr/průměrka

Jednoduchá pomůcka, která se neztratí v matematice, ale své využití najde i ve vlastivědě, pracovních činnostech či výtvarné výchově. Navíc je to pomůcka malá a skladná, takže se snadno schová v penále či pouzdře na pastelky, a tak bude pro každý předmět vždy hezky při ruce.
Možností, jak metr využít najdete bezpočet. Výhodou je poměrně slušná délka (oproti 30 cm pravítku či trojúhelníku), ale i jeho pružnost a ohebnost. Spojením více metrů získáte měřidlo délky pásma. Na rozdíl o klasického pravítka dává metr představu i o jiných délkách než je centimetr či milimetr. Krásně na něm lze demonstrovat základní délkové míry od milimetru po metry, a tím i převody těchto jednotek. Pokud by byla délka 150 cm pro tyto účely matoucí, metr jednoduše zahněte na délku 1 m a zafixujte pomocí průhledné izolepy.

Kolik měří?

Proměřte s žáky svoji třídu. Začněte odhady. Kolik asi měří lavice, jak je vysoká skříň, jak dlouhý je koberec, jaká je délka a šířka místnosti? Následně se pusťte do měření. Odhady a výsledky nechte žáky zaznamenávat do předem připravené tabulky či plánku třídy (ten si může každý žák vytvořit během hodin výtvarné výchovy), odhady modře, naměřené hodnoty třeba zeleně. Příp. můžete zjištěné míry na nábytek (a další měřené vybavení třídy) napsat. Buď přímo (umožňuje-li to povrch) nebo pomocí kartiček či lepicích papírků. Tuto aktivitu lze lehce přenést i do zahrady. Jen místo skříní a lavic budou žáci měřit záhony a truhlíky.
Starší žáci mohou kromě prostého měření počítat např. obvod desky stolu či plochu tabule.

Kolik měříš?

Kromě „neživého“ vybavení školní třídy, mohou žáci měřit i sebe (výška, délka paže, délka chodidla…). Vzhledem k tomu, že člověk sám sebe měří jen těžko, je nejlepší pracovat ve dvojicích. Na zaznamenání zjištěných hodnot postačí sešit, nebo lépe jednoduchý nákres siluety lidského těla. Nakonec můžete zkusit společně spočítat průměry naměřených délek. Zjistíte tak, že „Průměrný čtvrťák naší školy je 132 cm vysoký, má 14 cm dlouhé chodidlo atp.“

Venkovní měření

Protože je metr pomůcka vskutku kapesní, vybavte jím žáky i na výlet do přírody. Stejně jako ve třídě, můžete odhadovat a měřit, co vás či žáky napadne. Např. který strom v aleji je nejtlustší, jak je dlouhá kaluž, jak široký je potok, kolik měří stonek kukuřice, jak hluboká je tůňka (tady si budou muset žáci pomoci např. klacíkem, u nějž budou měřit jen část, kterou ponořili do vody, ale na to určitě přijdou sami)?

Odhad délky

Odhad procvičíte jednoduchým úkolem. Nechte žáky najít klacek o délce 1m, bez toho, aby jej měřily. Přinesené úlovky srovnejte podle výšky. Třeba tak, že si žáci stoupnou do kruhu od nejkratšího klacíku po nejdelší. Nejdříve mohou žáci tipovat, kdo se nejpřesněji trefil. Potom klacky změřte a spočítejte, kolik centimetrů do požadovaného metru žákům chybělo nebo naopak přebývalo. Pokud už žáci předtím měřili svoji výšku, či délku končetin, poslouží jim to, jako dobrá nápověda. Nakonec nechte žáky klacky zkrátit na požadovaný metr (zahradnickými nůžkami či malou pilkou). Ti co přinesli klacky příliš krátké, si zkusí přinést nový úlovek. Nakonec budou mít všichni žáci svoje měřidlo jednoho metru.

Metr čtvereční a kubík

Předchozí aktivitou vám žáci připravili skvělou pomůcku k dalším úkolům. Z metrových klacků lze snadno složit metr čtvereční, a při tom vysvětlit počítání jeho obvodu příp. obsahu nebo dokonce metr krychlový. Nechte žáky, ať si na postup stavby přijdou sami. Až pokud budou v koncích, poraďte. Na vzniklé krychli snadno spočítáte počet hran tělesa, a to i když se rozpadne. Jednoduše totiž odpovídá počtu použitých klacků.
A vyrábět můžete nejen čtverce a krychle, ale i další plošná či prostorová tělesa a měřit jejich obvody, později obsahy a objemy.

Odpichovátko

Pokud chcete měřidlo, kterým budete snadno měřit delší vzdálenosti, stačí tři latě nebo klacky svázat k sobě do tvaru písmene A, aby rozchod nožiček byl právě 1 metr. Pokud jsou latě pevné a tlusté, můžete je stlouct hřebíkem. Vzniklým trojúhelníkem - odpichovátkem, pak měřte delší vzdálenosti čítající desítky metrů (jako když měříte kružítkem).



Kraj Vysočina, Žižkova 57, 587 33 Jihlava, 2002–2014 | Přihlášení