Měření vzdálenosti
- Cílová skupina:
- I. stupeň, II. stupeň
- Čas potřebný pro aktivitu:
- do 45 minut, 90 minut, celý den, delší doba
- Cíl a aktivity z pohledu žáka:
- Žák umí číst v mapě, chápe použití měřítka mapy a rozdíly v mapách dle různých měřítek. Dokáže odvodit skutečnou vzdálenost na základě vzdálenosti vyčtené z mapy.
- Pomůcky:
- mapy daného území různých měřítek, buzola, pravítko, krejčovský metr nebo provázek
- Štítky:
- práce s mapou
Popis aktivity:
Vyberte různá místa na mapě a rozdělte je do dvojic, vždy jako start a cíl. Nechte žáky měřit vzdálenosti mezi body, a to jak v centimetrech na mapě, tak i v kilometrech ve skutečnosti. Nejdříve vzdálenosti tzv. vzdušnou čarou. K tomu postačí klasické pravítko nebo pravítko na buzole. Skutečné kilometry pak žáci zjistí díky měřítku mapy. Máme-li např. mapu 1:50 000, pak 1 cm na mapě odpovídá 500 m ve skutečnosti. Pokud k měření použijí modifikované pravítko po pravé straně buzoly, přepočítávání z centimetrů na kilometry odpadá.
Poté nechte žáky měřit vzdálenost po cestách a silnicích. Tady je potřeba měřit po kratší úsecích, protože cesty se různě kroutí a stáčejí. Měřit lze buď provázkem s vyznačenou stupnicí, nebo (krejčovským) metrem. Vyberete-li místa, mezi kterými vede turistická značená trasa, stačí spočítat hodnoty, které jsou uvedeny vždy od rozcestníku k rozcestníku. Žáci mohou počítat, jak daleko to mají do školy, jak daleko bydlí jejich kamarádi, babička atd. Snadno spočítají i délku trasy plánovaného výletu. Využijte mapy stejného území, ale odlišných měřítek (1:10 000, 1:25 000, 1:50 000).