Plán školní zahrady
- Cílová skupina:
- II. stupeň
- Čas potřebný pro aktivitu:
- 60 a více minut
- Cíl a aktivity z pohledu žáka:
- Žák zakreslí plochu zahrady v daném měřítku. Žák vytvoří model zahrad na základě vlastnoručně změřených podkladů.
- Pomůcky:
- Pásmo, psací potřeby, pastelky, pravítko, lepidlo, nůžky, kalkulačka, balicí papír, čtvrtky, buzola
- Štítky:
Během této lekce prozkoumáte celou školní zahradu a vytvoříte její přehledný plán. Můžete také díky tvorbě plánu vybrat místo vhodné pro stavbu nového zahradního prvku, včetně zpracování více návrhů k umístění.
Postup
Celou zahradu si převedeme na trojúhelníky o známých úhlech a stranách a pak plánek jednoduše přerýsujeme ve vhodném měřítku (1:500, 1:1000) na papír. Pokud je zahrada složitější, mohou jednotlivé skupiny měřit určité části a potom plánek složí dohromady jako puzzle.
Postupujeme v těchto krocích:
- Žáci provedou ve skupinách náčrt zahrady (či své části), zaznamenají důležité stromy, budovy, ploty, záhony, altán. Obecně zaznamenávejte věci, které se běžně nepřemisťují (zahradní kolečko apod.)
- Z pevného bodu (STŘEDU) potom začínáme měření (střed zahrady, roh budovy, význačný strom…)
- Důležité body mají vždy svůj azimut od STŘEDU (úhel, který svírá směr od STŘEDU k danému bodu a směr od STŘEDU na sever) a také svoji vzdálenost (tu můžeme měřit pásmem nebo krokovat). Pozor, měříme vodorovnou vzdálenost k danému bodu, (stačí od oka). Na svažitých pozemcích bychom dostávali chyby v měření.
- Náčrt s azimutem a vzdálenostmi přeneseme na papír a vznikne tak plánek zahrady v námi zvoleném měřítku.
- Plánek vybarvíme a doplníme legendu, kterou si zpracuje každý skupina podle sebe.
Na základě nakresleného plánku můžeme vytvořit i prostorový model, umístit ho ve škole pro lepší orientaci žáků i návštěvníků.