BADATELSKÝ PORTÁL KRAJE VYSOČINA

Plán školní zahrady

random photo
Cílová skupina:
II. stupeň
Čas potřebný pro aktivitu:
60 a více minut
Cíl a aktivity z pohledu žáka:
Žák zakreslí plochu zahrady v daném měřítku. Žák vytvoří model zahrad na základě vlastnoručně změřených podkladů.
Pomůcky:
Pásmo, psací potřeby, pastelky, pravítko, lepidlo, nůžky, kalkulačka, balicí papír, čtvrtky, buzola
Štítky:

Během této lekce prozkoumáte celou školní zahradu a vytvoříte její přehledný plán. Můžete také díky tvorbě plánu vybrat místo vhodné pro stavbu nového zahradního prvku, včetně zpracování více návrhů k umístění. 

Postup 

Celou zahradu si převedeme na trojúhelníky o známých úhlech a stranách a pak plánek jednoduše přerýsujeme ve vhodném měřítku (1:500, 1:1000) na papír. Pokud je zahrada složitější, mohou jednotlivé skupiny měřit určité části a potom plánek složí dohromady jako puzzle.

Postupujeme v těchto krocích:

  • Žáci provedou ve skupinách náčrt zahrady (či své části), zaznamenají  důležité stromy, budovy, ploty, záhony, altán. Obecně zaznamenávejte věci, které se běžně nepřemisťují (zahradní kolečko apod.)
  • Z pevného bodu (STŘEDU) potom začínáme měření (střed zahrady, roh budovy, význačný strom…)
  • Důležité body mají vždy svůj azimut od STŘEDU (úhel, který svírá směr od STŘEDU k danému bodu a směr od STŘEDU na sever) a také svoji vzdálenost (tu můžeme měřit pásmem nebo krokovat). Pozor, měříme vodorovnou vzdálenost k danému bodu, (stačí od oka). Na svažitých pozemcích bychom dostávali chyby v měření.
  • Náčrt s azimutem a vzdálenostmi přeneseme na papír a vznikne tak plánek zahrady v námi zvoleném měřítku.
  • Plánek vybarvíme a doplníme legendu, kterou si zpracuje každý skupina podle sebe.

Na základě nakresleného plánku můžeme vytvořit i prostorový model, umístit ho ve škole pro lepší orientaci žáků i návštěvníků.



Kraj Vysočina, Žižkova 57, 587 33 Jihlava, 2002–2014 | Přihlášení