Procenta v zahradě
- Cílová skupina:
- II. stupeň
- Čas potřebný pro aktivitu:
- 60 a více minut
- Cíl a aktivity z pohledu žáka:
- Žák si osvojí dovednost měřit vhodným délkovým měřidlem. Žák dokáže správně zaznamenat získané údaje, zvolí a použije vhodné měřítko. Žák dokáže vypočítat obsah zadaných ploch, dokáže výsledky vyjádřit v procentech. Žák rozvíjí schopnost práce ve skupině.
- Pomůcky:
- pásmo, psací potřeby, pastelky, pravítko, kružítko, kalkulačka, matematické tabulky
- Štítky:
Pohlédněte do školní zahrady zase jiným způsobem. V této lekci žáci procvičují měření plochy a výpočet procent.
Úkol č. 1: Zastoupení jednotlivých částí zahrady
- vyjádřeno v procentech
- vyjádřeno sloupcovým diagramem
- vyjádřeno kruhovým diagramem
Postup:
Na začátku společně definujte jednotlivé plochy v zahradě. Projděte zahradu a ujasněte si, jak se které místo nazývá. Žáci potom ve skupinkách změří rozměry celé zahrady a jejích jednotlivých ploch. Buď mohou všichni měřit všechno, nebo může být každá skupina specialistou na jiný typ plochy.
Získané údaje zaznamenají a vypočítají obsah celé zahrady a zastoupených ploch. Potom zjištěné obsahy přepočítají v procentech. Takto získané údaje zapíší do vhodně zvolené přehledné tabulky. Získané údaje v procentech znázorní sloupcovým a kruhovým diagramem.
Doplňující aktivity k procentům v zahradě:
- Zasejeme obilí a každý den měříme výšku stébla (můžeme měřit více stébel – které si předem označíme a zároveň tak řešit i statistické veličiny jako je průměr, modus nebo medián). Pozorování zanášíme do tabulky kde je i datum. Až rostlina přestane růst (tři dny se její velikost nemění), potom tabulku uzavřeme a konečnou výšku bereme jako 100%. Ze získaných údajů můžeme např. zjišťovat, za kolik dní byla rostlina na 10, 20, 50% své konečné výšky.
- To stejné můžeme dělat s rozměry či váhou nejrůznějších plodů (dýně, jablko), s listy a stonky (křen, rebarbora, fazole), s počty květů (lichořeřišnice, hrách, fazole).
- Zajímavá je laboratorní práce - vysušíme různé plody (na sušičce, topení, v troubě) a zjišťujeme, kolik procent vody obsahuje semeno hrachu, cukety, ořechu, jablka, švestky, fazole… Plod je nutné zvážit před a po sušení.
Úkol č. 2: Zastoupení jednotlivých druhů ovocných stromů na zahradě
- vyjádřeno poměrem
- vyjádřeno v procentech
- vyjádřeno sloupcovým diagramem
- vyjádřeno kruhovým diagramem
Postup:
Žáci ve skupinkách (3 – 4 žáci) zjistí počty jednotlivých druhů ovocných stromů na školní zahradě. Získané údaje vyjádří poměrem a vypočítají jejich zastoupení v procentech. Řešení zapíší do vhodně zvolené přehledné tabulky. Vyjádření v procentech znázorní sloupcovým a kruhovým diagramem.