BADATELSKÝ PORTÁL KRAJE VYSOČINA

Měření výšky stromu

random photo
Cílová skupina:
II. stupeň
Čas potřebný pro aktivitu:
45 minut
Cíl a aktivity z pohledu žáka:
Žáci dokáží určit výšku stromu. Žáci zvládnou koordinaci práce ve skupině
Pomůcky:
Rovnoramenný pravoúhlý trojúhelník, pásmo, improvizovaná olovnice, psací potřeby
Štítky:

Struktura lekce

  • Úvod, seznámení s tématem, rozdělení žáků do skupin – jednotlivé praktické aktivity absolvují žáci v menších skupinách, ideální jsou trojice.
  • Postup měření:
    • Vybereme měřený strom
    • Rozdělíme pozice ve skupině měřič, vyrovnávač trojúhelníku, zapisovatel a měřič na pásmu
    • Zapisovatel vezme nulu na pásmu a dojde k patě vybraného stromu
    • Měřič na pásmu ho napne na zem dostatečně daleko
    • Měřič zaměří přeponu pravoúhlého trojúhelníku na vrcholek daného stromů
    • Vyrovnávač trojúhelníku ho pomocí olovnice vyrovná tak, aby jedna odvěsna byla svislá
    • Oba se pohybují podél pásma, tak dlouho, dokud obě předchozí podmínky nejsou splněny současně
    • V tom okamžiku nahlásí měřič na pásmu zapisovateli vzdálenost od paty stromu a připočte k ní výšku očí měřiče nad terénem (jednotně 1,5m)
    • Měření tohoto stromu zopakují po výměně pozic ve skupině
    • Stejný strom změří i z jiného směru

Všechna získaná měření zapisují do tabulky a vypočítají průměrnou hodnotu. Naměřené údaje porovnáme s výsledky dalších skupin.

 



Kraj Vysočina, Žižkova 57, 587 33 Jihlava, 2002–2014 | Přihlášení