Měření výšky stromu
- Cílová skupina:
- II. stupeň
- Čas potřebný pro aktivitu:
- 45 minut
- Cíl a aktivity z pohledu žáka:
- Žáci dokáží určit výšku stromu. Žáci zvládnou koordinaci práce ve skupině
- Pomůcky:
- Rovnoramenný pravoúhlý trojúhelník, pásmo, improvizovaná olovnice, psací potřeby
- Štítky:
Struktura lekce
- Úvod, seznámení s tématem, rozdělení žáků do skupin – jednotlivé praktické aktivity absolvují žáci v menších skupinách, ideální jsou trojice.
- Postup měření:
- Vybereme měřený strom
- Rozdělíme pozice ve skupině měřič, vyrovnávač trojúhelníku, zapisovatel a měřič na pásmu
- Zapisovatel vezme nulu na pásmu a dojde k patě vybraného stromu
- Měřič na pásmu ho napne na zem dostatečně daleko
- Měřič zaměří přeponu pravoúhlého trojúhelníku na vrcholek daného stromů
- Vyrovnávač trojúhelníku ho pomocí olovnice vyrovná tak, aby jedna odvěsna byla svislá
- Oba se pohybují podél pásma, tak dlouho, dokud obě předchozí podmínky nejsou splněny současně
- V tom okamžiku nahlásí měřič na pásmu zapisovateli vzdálenost od paty stromu a připočte k ní výšku očí měřiče nad terénem (jednotně 1,5m)
- Měření tohoto stromu zopakují po výměně pozic ve skupině
- Stejný strom změří i z jiného směru
Všechna získaná měření zapisují do tabulky a vypočítají průměrnou hodnotu. Naměřené údaje porovnáme s výsledky dalších skupin.