Pokryvnost rostlin
- Cílová skupina:
- II. stupeň
- Čas potřebný pro aktivitu:
- 60 a více minut
- Cíl a aktivity z pohledu žáka:
- Žáci se seznámí s pokryvností rostlin a jejími přirozenými změnami. Žáci určí a vyměří čtverce, pokusí se o kvalifikovaný odhad a spočítají skutečný počet rostlin na 1m².
- Pomůcky:
- Metrovka nebo dřevěný rám (1m2), kolíky, kladivo, provázek, tabulka na výsledky, psací potřeby
- Štítky:
- Přílohy:
- Stupnice pokryvnosti
Na zahradě najdeme různá stanoviště, určitě bychom našli i různé typy travních porostů (sešlapávaný trávník, květnatou louku, zelenou střechu, možná i vlhkou louku). Na těchto všech stanovištích můžeme provádět fytocenologické výzkumy a srovnávat je nejen mezi sebou (trávník a louku), ale můžeme i sledovat vývoj společenstva na daném místě několik let po sobě. Zjistíme tak, jak se naše okolí mění, které druhy se ztrácí a které se nově objevují.
Struktura lekce
- Výběr stanoviště
- Žáci si náhodně vybírají čtyři různá stanoviště s rozdílným rostlinným pokryvem
- Vytyčení stanoviště pomocí metrovky
- žáci vytyčí stanoviště pomocí metrovky
- v rozích zatlučou kolíky pomocí kladiva
- mohou použít i provázek
- Kvalifikovaný odhad
- Každý druh, který tu roste, správně zařadíme a určíme jeho pokryvnost v procentech (Braun – Blanquetova stupnice pokryvnosti viz příloha)
- Pomocí zlomků (polovina, třetina, čtvrtina, pětina atd.) provedou odhad pokryvnosti rostlinami
- Fyzickým počítáním zjistí skutečný počet rostlin
- Podíl jednoděložných a dvouděložných rostlin
- Pomocí zlomků (polovina, třetina, čtvrtina, pětina atd.) provedou odhad podílu jednoděložných a dvouděložných rostlin
- Fyzickým počítáním zjistí skutečný počet rostlin
- Zapíší do PL
- Žáci se postupně na jednotlivých stanovištích střídají
·