BADATELSKÝ PORTÁL KRAJE VYSOČINA

Pokryvnost rostlin

random photo
Cílová skupina:
II. stupeň
Čas potřebný pro aktivitu:
60 a více minut
Cíl a aktivity z pohledu žáka:
Žáci se seznámí s pokryvností rostlin a jejími přirozenými změnami. Žáci určí a vyměří čtverce, pokusí se o kvalifikovaný odhad a spočítají skutečný počet rostlin na 1m².
Pomůcky:
Metrovka nebo dřevěný rám (1m2), kolíky, kladivo, provázek, tabulka na výsledky, psací potřeby
Štítky:
Přílohy:
Stupnice pokryvnosti


Na zahradě najdeme různá stanoviště, určitě bychom našli i různé typy travních porostů (sešlapávaný trávník, květnatou louku, zelenou střechu, možná i vlhkou louku). Na těchto všech stanovištích můžeme provádět fytocenologické výzkumy a srovnávat je nejen mezi sebou (trávník a louku), ale můžeme i sledovat vývoj společenstva na daném místě několik let po sobě. Zjistíme tak, jak se naše okolí mění, které druhy se ztrácí a které se nově objevují.

Struktura lekce

  • Výběr stanoviště
    • Žáci si náhodně vybírají čtyři různá stanoviště s rozdílným rostlinným pokryvem
  • Vytyčení stanoviště pomocí metrovky
    • žáci vytyčí stanoviště pomocí metrovky
    • v rozích zatlučou kolíky pomocí kladiva
    • mohou použít i provázek

  • Kvalifikovaný odhad
    • Každý druh, který tu roste, správně zařadíme a určíme jeho pokryvnost v procentech (Braun – Blanquetova stupnice pokryvnosti viz příloha)
    • Pomocí zlomků (polovina, třetina, čtvrtina, pětina atd.) provedou odhad pokryvnosti rostlinami
    • Fyzickým počítáním zjistí skutečný počet rostlin
  • Podíl jednoděložných a dvouděložných rostlin
    • Pomocí zlomků (polovina, třetina, čtvrtina, pětina atd.) provedou odhad podílu jednoděložných a dvouděložných rostlin
    • Fyzickým počítáním zjistí skutečný počet rostlin
    • Zapíší do PL
  • Žáci se postupně na jednotlivých stanovištích střídají

·      



Kraj Vysočina, Žižkova 57, 587 33 Jihlava, 2002–2014 | Přihlášení