BADATELSKÝ PORTÁL KRAJE VYSOČINA

Mikrokrajiny

random photo
Cílová skupina:
I. stupeň, II. stupeň, Střední škola
Čas potřebný pro aktivitu:
45 minut
Cíl a aktivity z pohledu žáka:
Žák si vyzkouší namodelovat les podle zadání. Žák zná vlastnosti různých lesních a nelesních stanovišť.
Pomůcky:
přírodniny k využití, 10 misek pod truhlík, písek, nastříhané (případně zalaminované) kartičky z přílohy
Štítky:
Přílohy:
Popisy prostředí (Mikrokrajiny)


Stromy v krajině netvoří jen lesy, ale i remízky, aleje, meze, lesní lemy. Stromy v lesích pak najdeme v pralesích, ale i hospodářských lesích. Pojďme si namodelovat různé přístupy k lesu. Dejte skupinám po dvou až třech žácích podmisky (z květináčů, truhlíků apod.) a podle popisu v příloze je nechejte vyrobit následující lesní i nelesní celky:

  • prales
  • monokulturu
  • nízký les
  • lesní lem
  • suťový les
  • sad
  • park
  • horskou tundru
  • remízek
  • solitérní strom

Podle popisu žáci na misce (pomocí písku, kamínků, větviček, listí atd.) vytvoří krajinný prvek. Učitel modely kontroluje a připomínkuje (chybějící mrtvé dřevo v pralese, stejnověkost u monokultury, keře v lesním lemu, …).

Hádanky
Ostatní se snaží uhádnout, co který model představuje. Starší mohou hádat přímo, mladší vybírat z nabízených možností.

Běhání mezi mikrokrajinami
Na konci hodiny vystavte své modely dál od sebe a běhejte mezi nimi, vyberte porost, který je:

  • Přírodní, bez zásahu člověka.
  • Určený k pěstování stromů na dřevo.
  • Druhově nejpestřejší.
  • Druhově nejchudší.
  • Typický pro zemědělskou krajinu.
  • Nejvíc pozměněný člověkem.
  • Kde se vyskytuje zpravidla jen jeden nebo velmi málo druhů stromů.
  • A další podobné otázky...

Ohlédnutí a vědecké závěry
Na závěr společně sdílejte, co vše jste si venku vyzkoušeli, co vás překvapilo. Hodinu zakončete hodnocením stavu lesa v českých podmínkách.

  • Který les je nejstabilnější a nejlépe odolá při změnách klimatu? (Jsou to přirozené lesy, pestré a nejlépe pralesy.)
  • Co se stane, když se bude oteplovat? (Posune se hranice lesa, buky a smrky teplo zažene do hor, rozšíří se dub, ale hrozí i bezlesí z nedostatku vody.)
  • Kde je v lesní krajině nejvíce života? (Jsou to ekotony plné keřů a obecně přechodové ekosystémy, potom pralesy, kde nechybí mrtvé dřevo a dutiny.)


    TIP: Foťte výtvory a sdílejte fotky nebo přímo modely vystavte v prostorách školy. Udělejte s dětmi zápis z hodiny venku.

    Napište o vaší netradiční výuce na hromadě písku článek do školního časopisu.


Kraj Vysočina, Žižkova 57, 587 33 Jihlava, 2002–2014 | Přihlášení