Mikrokrajiny
- Cílová skupina:
- I. stupeň, II. stupeň, Střední škola
- Čas potřebný pro aktivitu:
- 45 minut
- Cíl a aktivity z pohledu žáka:
- Žák si vyzkouší namodelovat les podle zadání. Žák zná vlastnosti různých lesních a nelesních stanovišť.
- Pomůcky:
- přírodniny k využití, 10 misek pod truhlík, písek, nastříhané (případně zalaminované) kartičky z přílohy
- Štítky:
- Přílohy:
- Popisy prostředí (Mikrokrajiny)
Stromy v krajině netvoří jen lesy, ale i remízky, aleje, meze, lesní lemy. Stromy v lesích pak najdeme v pralesích, ale i hospodářských lesích. Pojďme si namodelovat různé přístupy k lesu. Dejte skupinám po dvou až třech žácích podmisky (z květináčů, truhlíků apod.) a podle popisu v příloze je nechejte vyrobit následující lesní i nelesní celky:
- prales
- monokulturu
- nízký les
- lesní lem
- suťový les
- sad
- park
- horskou tundru
- remízek
- solitérní strom
Podle popisu žáci na misce (pomocí písku, kamínků, větviček, listí atd.) vytvoří krajinný prvek. Učitel modely kontroluje a připomínkuje (chybějící mrtvé dřevo v pralese, stejnověkost u monokultury, keře v lesním lemu, …).
Hádanky
Ostatní se snaží uhádnout, co který model představuje. Starší mohou hádat přímo, mladší vybírat z nabízených možností.
Běhání mezi mikrokrajinami
Na konci hodiny vystavte své modely dál od sebe a běhejte mezi nimi, vyberte porost, který je:
- Přírodní, bez zásahu člověka.
- Určený k pěstování stromů na dřevo.
- Druhově nejpestřejší.
- Druhově nejchudší.
- Typický pro zemědělskou krajinu.
- Nejvíc pozměněný člověkem.
- Kde se vyskytuje zpravidla jen jeden nebo velmi málo druhů stromů.
- A další podobné otázky...
Ohlédnutí a vědecké závěry
Na závěr společně sdílejte, co vše jste si venku vyzkoušeli, co vás překvapilo. Hodinu zakončete hodnocením stavu lesa v českých podmínkách.
- Který les je nejstabilnější a nejlépe odolá při změnách klimatu? (Jsou to přirozené lesy, pestré a nejlépe pralesy.)
- Co se stane, když se bude oteplovat? (Posune se hranice lesa, buky a smrky teplo zažene do hor, rozšíří se dub, ale hrozí i bezlesí z nedostatku vody.)
- Kde je v lesní krajině nejvíce života? (Jsou to ekotony plné keřů a obecně přechodové ekosystémy, potom pralesy, kde nechybí mrtvé dřevo a dutiny.)
Napište o vaší netradiční výuce na hromadě písku článek do školního časopisu.
TIP: Foťte výtvory a sdílejte fotky nebo přímo modely vystavte v prostorách školy. Udělejte s dětmi zápis z hodiny venku.