BADATELSKÝ PORTÁL KRAJE VYSOČINA

Výzkum

random photo
Cílová skupina:
I. stupeň, II. stupeň, Střední škola
Čas potřebný pro aktivitu:
60 - 120 minut
Cíl a aktivity z pohledu žáka:
Vedoucí badatelského vyučování dokáže poradit žákům během výzkumu, dokáže vlastní výzkum dobře zorganizovat.
Pomůcky:
Štítky:

Vědecké týmy dychtí zjistit odpovědi na své otázky a jsou vybaveny všemi potřebnými pomůckami? Pak nezbývá než zavelet k samotnému výzkumu! Zde je několik tipů pro vás, jak výzkum udělat dobře, efektivně a zajistit malým badatelům servis, který potřebují.

 

Pravidla k výzkumu

  • Opakování
    Každé měření, které vás zajímá, musí proběhnout opakovaně. Pokud měříte průměrnou velikost dubového listu, nelze se tvářit, že výsledek jediného měření je velikost všech listů. Vždy váš pokus opakujte s minimálně 10 objekty. Čím větší bude počet opakování, tím blíže jste realitě. Když získáváte průměrnou velikost, váhu, rychlost atd. měřte více objektů. Pokud zkoušíte třeba preferenci zvířat v potravě, opakujte podávání potravy vícekrát. Váš výzkum musí i při opakování probíhat stejně.
    Dále můžete vyhodnocovat data od více badatelů. Při otázce: „Kolik druhů bezobratlých živočichů najdeme v našem lese za jednu hodinu?“ nechte všechny členy badatelského týmu pracovat na stejném úkolu, ve stejný čas, nezávisle na sobě.

  • Nahodile vybraný
    Pozorujete-li nějaký prostor, vybírejte ho co nejvíce náhodně. Když budete sledovat počet pobytových znamení na jednom čtverečním metru, vyrobte si tento úsek z provázku, na výzkumné ploše ho hoďte do prostoru, ideálně poslepu, přes rameno apod. Na místě dopadu pak rozprostřete svůj metr čtvereční a pozorujte. I zde nezapomeňte pokus opakovat.

  • Vhodně korigujte
    Než badatele vypustíte do terénu, ujistěte se, že jsou všechny výzkumy jasné a mají dány počty opakování či velikosti ploch nebo časy různých pozorování. Přistupujte k tomu hlavně z hlediska vašeho času a selského rozumu. Pokud při zpracování výsledků zjistíte, že má skupina málo dat, nedá se už nic dělat. Nic moc nezjistíte, když budete pozorovat ovci každých 45 minut, když bádáte jednu hodinu. U měření teplot/vlhkosti jasně udejte, kolikrát, resp. po jakém čase data odečítat.
  • Časy a srazy
    Osvědčilo se nám setkávat se s badateli i během bádání, čistě pro zjištění jejich postupu a vzájemné motivace k práci. První sraz dejte klidně po první hodině výzkumu a zjistěte, kolik otázek mají zpracovaných, kolik je ještě čeká pokusů apod. Nechte je odhadnout, kolik času ještě potřebují na práci. Pokud narazili na nějaké problémy poraďte jim. V tento okamžik je ještě čas odhalit nepodařený výzkum a buď jeho postup upravit nebo pokus zopakovat.

  • Váš úkol
    Badatelé bádají, ale co bude Vašim úkolem? Ideálně zkuste najít rovnováhu mezi podporou žáků a zároveň jistou neviditelností. Vyvarujte se „pomáhání“ s výzkumem. Určitě dětem poraďte, budou-li to potřebovat, ale jinak výzkum svěřte jen a pouze do jejich rukou. Vaše role je pozorovatel, který se pohybuje kolem, ale činnost dohlíží spíše z dálky. Dohlédněte, že týmy opravdu pracují a nesluní se za prvním stromem (není-li to součást výzkumu) a vyřešte případné spory. Před samotným rozběhnutím do terénu se domluvte, kde vás děti mohou najít a toto místo monitorujte, případně jednou za čas navštěvujte. V ideální situaci vás vůbec potřebovat nebudou, uvařte si kávu a z dálky pozorujte vědecké hemžení.


Kraj Vysočina, Žižkova 57, 587 33 Jihlava, 2002–2014 | Přihlášení