BADATELSKÝ PORTÁL KRAJE VYSOČINA

Lov vodních bezobratlích

random photo
Cílová skupina:
I. stupeň, II. stupeň
Čas potřebný pro aktivitu:
60 - 120 minut
Cíl a aktivity z pohledu žáka:
Žák dokáže bezpečně ulovit bezobratlé živočichy, dokáže je podle určovacího klíče pojmenovat nebo zařadit do systematické skupiny a dokáže pojmenovat jednotlivá stádia během vývoje hmyzu.
Pomůcky:
cedník, bílá miska, krabičková lupa či sklenička, lupa, štětec, lžíce, určovací klíče a literatura
Štítky:
zoologie

Výhodou lovu ve vodě je jisté omezení prostoru, kam mohou zvířata prchat, tedy se nebojte. Při lovu ve vodě bude mít úlovek každý! Pro lov jsou vhodné stojaté i tekoucí vody. Zajímavé může být právě srovnání rozdílných typů vodního objektu. Lov bezobratlých neslouží pouze pro určování a poznávání zvířat. Zážitky z lovu využijete i v hodinách Českého jazyka, Výtvarné výchovy, Matematiky apod. Metodu lze využít pro projekt či badatelsky orientované vyučování.

 

Před lovem

Než se vydáte na loveckou výpravu, je potřeba najít vhodné místo. Ideální jsou malé rybníčky, tůňky, potůčky ale i zahradní jezírka, velké rybníky nebo vodní toky můžete samozřejmě vyzkoušet také. Co by měla mít taková ideální vodní plocha? Základem je dobrá přístupnost k vodě. Cedníček nemá dlouhou násadu, proto je potřeba aby žák ze břehu dosáhl do vody, aniž by hrozilo nebezpečí vykoupání. Část břehu, kterou chceme využít, by pak měla být pohodlně průchozí. Samozřejmostí je absence odpadků nebo dalšího nebezpečí pro žáky – otevřené výpustě, stavidla atd.

Kvalita vybraného místa je pak závislá na vašem záměru. Jde vám o co největší počet úlovků? Hledejte menší vodní plochy, které mají podél břehů bohatou zásobu vodních rostlin a malou/žádnou rybí osádku. Navštívíte-li pak další místa, z vašeho pohledu i méně vhodná (velké chovné rybníky, řeka protékající městem, lesní potok, hasičská nádrž…) můžete své výsledky krásně porovnat právě podle úlovků. Sledujte diverzitu druhů ale také jejich početnost.

 

Kromě dobrého místa je důležité také vybavení žáků. Požadujte po nich vhodné obutí, tzn. holínky. Zde jen pozor na vyteplené modely, látkové přehrnutí gumáku často nasaje vodu. Obecně se pak celá vložka špatně suší. Kdo má holínky, může během lovu i vkročit do vody (umožňují-li to břehy). Nezapomeňte připomenout i vhodné oblečení. Během lovu bude mnoho skvělých příležitostí ušpinit sebe i své spolužáky bahnem.

 

 

Jsme na místě

Před samotným lovem je potřeba zdůraznit pravidla práce bezpečné pro lovené živočichy ale i žáky.

 

·       Cílem je nezranit žádného uloveného živočicha, veškeré nakládání s nimi probíhá opatrně.

·       Ulovených zvířat se nedotýkáme holou rukou. Jejich tělo je často potažené ochranou membránou, jsou křehcí, škodí jim slaný pot na našich rukách.

·       Každý svůj úlovek co nejdříve uložíme do misky s vodou, kde ho můžeme pozorovat. Nedržíme ho zbytečně na suchu.

·       V pozorovací misce vodou nemícháme, nepopoháníme zvířata štětečkem a nevystavujeme ji přímému slunci. Misku ukládáme na místě, kde nehrozí její vylití.

·       Zbytky rostlinného materiálu, které ulpí v cedníčku, vždy vracíme do vody – může zde být ještě mnoho neviditelného života.

 

·       Lovci by se po břehu měli pohybovat klidně, neběhat, často hrozí sklouznutí po blátě.

·       Umožňuje-li to charakter břehu, mohou žáci vstupovat do vody, potřebují na to však odpovídající vybavení.

·       Na místech, kde je potřeba se více naklonit k vodní hladině lovíme ideálně v kleče. Hrozí pak menší nebezpečí, že lovce do vody strčí kolemjdoucí spolužák.

 

Jde se na to!

Před samotným lovem napusťte do bílé misky vodu. Měla by být co „nejčistší“, bez listů, rostlin, bahna. Miska bude sloužit jako pozorovací akvárium. Uložte ji na bezpečném místě, aby nehrozilo riziko, že jí někdo omylem vylije. Každý žák by měl vědět, která je jeho miska.

Cedníkem pak lovte ve vodě. Vždy několikrát protáhněte cedník vodou a pozorujte, jestli se nechytil nějaký živočich. V případě že ano, přeneste cedník ke své misce, kde pomocí mokrého štětce nebo lžičky úlovek naberte a přendejte. Dobře funguje položit si část cedníku do misky, hladina vody zvedne úlovek do vodního sloupce a ten se pak dá nabrat lžičkou a pohodlně přendat. Zbytky rostlin z cedníku vždy vracejte do vody.

Pokud ulovíte zvíře, které běhá po vodní hladině (bruslařky, vodoměrky) ukládejte ho do prázdné krabičkové lupy. Z misky by vám tento úlovek prostě odešel. Vodu mu do lupy nedávejte proto, že mu slouží pouze jako podklad, nikoliv jako životní prostředí. Po delší době v lupě s vodou se zvíře unaví a utopí se.

Své úlovky určujte podle klíče. Dobře se v něm orientuje nejen linkou po textu, ale také podle přehledných obrázků. S klíčem by se žáci měli seznámit ještě před samotným lovením, jak vypadá a jak funguje.

 

Po ukončení lovu vraťte obsah své misky zpět do vody. Lijte ho ale velmi opatrně, ideálně položte misku až k hladině a otočte. Pomocí štětečku sundejte některé lepivější úlovky a ujistěte se, že v misce žádné zvíře nezůstalo. Stejně tak cedníky propláchněte pořádně ve vodě. 

 

Co s tím dál?

 

Určování, vývoj, ekologie živočichů

Podle klíče můžete se žáky určovat jednotlivé druhy, poznávat a skládat vývojová stádia. Krásně zde proberete proměnu dokonalou i nedokonalou. Své úlovky můžete podpořit obrázky (většinou dospělců) nebo se můžete na místo vracet a pozorovat na živo.

 

Pozorujte své úlovky a zkuste o nich vymyslet co nejvíce informací. Jak se daný druh živí, jak se pohybuje, v jaké části toku mu je nejlépe, bude dobrý plavec? Na základě pozorování můžete zařazovat úlovky do zoologického systému (např. podle počtu nohou).

 

Nechte žáky vymyslet vlastní názvy pro jejich úlovky. Mohou si je pak navzájem nasdílet, vysvětlit proč zvolili dané jméno. Popisujte živočichy jako úplně nové druhy.

 

Nápady na badatelské otázky

 

·       Kde je více různých druhů (diverzita) v tekoucí nebo stojaté vodě?

·       Najdeme více jedinců v tekoucí nebo stojaté vodě?

·       Jak velká je průměrná beruška vodní?

·       Ve které části roku najdeme více druhů v našem jezírku?

·       Ve které části roku najdeme více zástupců jednoho druhu?

·       Odlovíme více jedinců v teplém nebo studeném dni, po dešti nebo před deštěm?

·       Nalovíme více živočichů u břehu nebo ve volném vodním sloupci?

·       Ve kterých částech našeho potoka najdeme nejvíce zvířat?

Dlouhodobé projekty:

Srovnejte úlovky z různých míst. Stojaté x tekoucí vody, různé stojaté plochy mezi sebou, více x méně senzoricky znečištěné atd.

Sledujte plochy během roku/sezóny, jak se mění počty druhů a jedinců?

 

Zakreslování úlovků

Vytvořte badatelské deníky, kam si žáci mohou psát co chytili, kde na vodní ploše se úlovek podařil. Mohou si své úlovky zakreslovat do vlastního plánu vodní plochy.

 

Vytvořte z kreseb žáků vlastní ilustrovaný atlas. Nezapomeňte na schedu (podobně jako v herbáři) která by měla obsahovat název úlovku, datum nebo místo úlovku.

 



Kraj Vysočina, Žižkova 57, 587 33 Jihlava, 2002–2014 | Přihlášení