Rozpouštíme sníh
- Cílová skupina:
- I. stupeň, II. stupeň
- Čas potřebný pro aktivitu:
- do 45 minut
- Cíl a aktivity z pohledu žáka:
- Žák dokáže zbavit vodu fyzikálního znečištění a umí vysvětlit způsob čištění vody
- Pomůcky:
- odměrný válec, kádinka, nálevky, filtrační papíry, písek, drobný štěrk a živočišné či aktivní uhlí.
- Štítky:
- voda a její anomálie
Pracujte ve skupinách, každá potřebuje tři odměrné válce a jednu nálevku. Jděte ven a naberte misku hlíny stejně jako v předchozím pokuse nebo kádinku zakalené vody z rybníka. Vyrobte si filtrační zařízení: do nálevky vložte filtrační papír a vypraný drobný štěrk, položte na odměrný válec. Vaši znečištěnou vodu nalejte do válce přes štěrkový filtr.
Vodu, ze které jsme právě odstranili největší nečistoty, naléváme do dalšího válce přes pískový filtr (vyrobíme ho podobně jako štěrkový). Vzniklou vodu přelejeme ještě přes aktivní uhlí (nebo nadrcené živočišné uhlí), které zachytí i nejmenší částečky. Schválně, komu se podaří vodu vyčistit nejlépe. Stejným způsobem pracují i úpravny vod, ale protože nepoužijeme chemickou úpravu (chlor) nebo fyzikální (záření), tak vodu nepijte. Ale zalít kytky ve třídě s ní můžete.